Mircea Eliade a abordat problema samanismului romanesc intr-un studiu cu titlu elocvent, «Samanism» la romani?, aparut in volumul De la Zalmoxis la Genghis-Han. Studii comparative despre religiile si folclorul Daciei si Europei Orientale. […] Ii revine lui Andrei Oisteanu – un savant roman din generatia ulterioara lui Eliade, dar care se pozitioneaza in aceeasi traditie de interactiune fertila intre istoria religiilor si folclor – sarcina de a introduce o rectificare la aceste concluzii, pe baza unei foarte ample documentari, studiate dintr-o perspectiva comparativa, diacronica si interculturala. Vezi volumul sau Ordine si Haos. Mit si magie in cultura traditionala romaneasca, Polirom, 2013 (si editia italiana a cartii). In capitolul «Balaurul si solomonarul. Termenii unei ecuatii mitice arhetipale», Oisteanu reaminteste «interferentele dintre samanul maghiar, táltos, si omologul roman al acestuia, solomonarul», dar si prezenta perioadei de initiere la care este supus, de regula, vrajitorul roman.
Noi și partenerii noștri stocăm și/sau accesăm informațiile de pe un dispozitiv, cum ar fi modulele cookie, și prelucrăm date cu caracter personal, cum ar fi identificatori unici și informații standard trimise de un dispozitiv, pentru reclame și conținut personalizate, măsurători de reclame și de conținut, informații despre publicul-țintă, precum și în scopul dezvoltării și îmbunătățirii produselor. Cu permisiunea dvs., noi și partenerii noștri putem folosi date și identificări precise de geolocație prin scanarea dispozitivului. Puteți da clic pentru a vă da acordul cu privire la prelucrarea realizată de către noi și partenerii noștri conform descrierii de mai sus. Vă rugăm să rețineți că este posibil ca anumite prelucrări ale datelor dvs. cu caracter personal să nu necesite consimțământul dvs., dar aveți dreptul de a refuza o astfel de prelucrare. Preferințele dvs. se vor aplica numai acestui site web.